Intergral Eye Movement Therapy (IEMT) bij Angst en Fobie, Trauma, HSP, Stress, Depressie ....

 
 


 
Voor welke klachten kan IEMT iets betekenen?

• Het neutraliseren van terugkerende emoties en gevoelens.
• Verminderen van stress gerelateerde klachten
• Het verwerken van impactvolle levenservaringen zoals verlies en trauma/PTSS
• Angst, fobieën en andere sterke overspoelende gevoelens die in je leven telkens terugkomen
• Depressie, onzekerheid, burn out  
• Doorbreken van blokkades, belemmeringen, verstrikkingen
• Negatieve belevingen omtrent je identiteit en zelfbeeld. 
• Hoogsensitiviteit (HSP)
• Terugkerende gedrags- en gedachtenpatronen 


Twijfel je of jouw klacht misschien ook met behulp van IEMT kan worden behandeld? Neem dan gerust contact op. 
 

IEMT werkt niet bij iedereen
Het protocol kan niet worden toegepast wanneer er sprake is van een of meer van de onderstaande problemen:
• Bij alle voorkomende oogziektes
• Bij neurologische stoornissen
• Bij iemand met psychotische kenmerken of een psychotisch verleden
• Wanneer nog moet worden opgetreden als getuige bij een strafrechtelijk proces
• Wanneer er sprake is van vermijding van het reguliere medische of therapeutische circuit.
 
Over het algemeen heeft een IEMT- sessie weinig tot geen bij- of nawerkingen.

Meer informatie:
https://associationforiemtpractitioners.us/
https://www.iemt-training.nl/verschil-iemt-en-emdr/



 
Wat is IEMT?

IEMT staat voor Integral Eye Movement Therapy. IEMT is ontwikkeld door Andrew T. Austin. Het is een effectieve methode waarbij we vervelende herinneringen, emoties, lichaamsgevoelens en identiteitsbelevingen die je ervaart neutraliseren met behulp van oogbewegingen. Het effect is dat je  meer vrijheid gaat ervaren in je dagelijks leven. En niet of minder wordt gehinderd door beperkende en overspoelende gevoelens en of gedachten. 
IEMT is geen EMDR , maar werkt net als deze methode met oogebwegingen.  
 
Bij IEMT ga ik terug naar de imprint van het gevoel. Dat is de ervaring waarop je eigenlijk hebt geleerd om je zo te voelen of te zijn. Deze ervaring zorgt ervoor dat er steeds eenzelfde reactie (gevoel, emotie etc) wordt opgeroepen. Het fijne van IEMT is dat we weinig tot niet hoeven te praten over je herinnering. Daarin wijkt IEMT ook af van bijvoorbeeld EMDR. 


Hoe werkt IEMT? 

Bij IEMT wordt er gebruik gemaakt van specifieke protocollen waarbij oogbewegingen het uitgangspunt zijn. Deze oogbewegingen worden gedaan volgens een vast patroon.  Hierdoor worden er nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt, waardoor er effectief verandering plaats vindt op neurologisch niveau. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat het brein neuro-plastisch is waardoor er nieuwe verbindingen kunnen worden aangelegd. En dat is wat er bij IEMT gebeurd. 
 
 
Het fijne van IEMT is dat we tijdens de sessies weinig tot niet hoeven te praten over je nare herinnering.
Daarin wijkt IEMT ook af van bijvoorbeeld EMDR.  

Verlies emotionele impact

Het is wetenschappelijk bewezen dat technieken met oogbewegingen zeer effectief werken op traumatische of indringende beelden. Oogbewegingen onderdrukken de activiteit in de amygdala (gevoelsregulatiecentrum in ons brein) en dus de impact op de beleving van een herinnering. Het resultaat is vaak dat deze herinneringen/beelden hun emotionele impact verliezen. Herinneringen krijgen een andere plek in het brein of de herinnering wordt vager of je kunt met meer afstand naar de herinnering kijken. Daardoor wordt het gevoel wat was gekoppeld aan de imprint niet meer automatisch opgeroepen worden. 
.